måndag 23 juli 2018

Bådavikenkryp 6 - Puppglans

Enligt laji.fi finns det i Finland 30 st arter i släktet Pteromalus. I underfamiljen Pteromalinae (där Pteromalus ingår) finns 91 st släkten. Totala antalet arter har jag inte räknat. I familjen Pteromalidae (puppglanssteklar) ingår 14 stycken underfamiljer.

Som vanligt när det gäller dylika småkryp finns det arter att sålla bland. Man kan alltså lugnt vara förvissad om att det är minst sagt knepigt att artbestämma dylika småttingar utgående från bilder som dessa. Svaret sitter säkert i ett antennsegment, i något hår, i någon liten grop eller gömt i könsorganen.

I detta nu har jag fått ett förslag om att det här skulle kunna vara en hane i släktet Pteromalus. Det är en kvalificerad gissning och den räcker långt för min del.

Stekeln i fråga klättrade omkring på en av de många [döda] alstammar jag kikade närmare på ute vid Bådaviken 9.7. Han är mellan fyra och fem millimeter lång.

Redigering 22.9.2022: Xiphydriophagus meyerinckii torde det vara. Intressant eftersom den är parasit på halssteklar (släktet Xiphydria) vilket gjorde att jag hållit ögonen öppna efter den utan att tänka på att jag kanske redan hade observerat den - och t.o.m. fått några bilder dessutom. Som parasitoid på halssteklarna sällar den sig således till Rhyssella approximator, Pseudorhyssa alpestris och mindre vedlarvsstekel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar