lördag 21 juli 2018

Bådavikenkryp 2 - Blektonad?

I den lilla inläggs-serien "Bådavikenkryp", baserad på en liten stund av exkursion i på nämnda plats den 9.7, kommer här kryp nummer två.

Bådaviken har under de senaste somrarna utsatts för Highland-kor. Det har gjort att inte bara vikens vass blivit ansatt, utan också att alarna i strandängens kant genomgått rejäl nötning. En hel del av träden har i det närmaste ringbarkats eller på annat sätt skadats så att de dött. Det innebär möjlighet för ökad biodiversitet eftersom en hel drös vedlevande småkryp gynnas. I kommande inlägg blir det mera fokus på några sådana. 

Jag vet dock inte om bildernas stövslända (ordningen Psocoptera) föredrar döda men stående träd. De exemplar jag fick ögonen på var dock alla på just döda grenar bland de lägre - nästan buskageaktiga - alarna. 

Hon tillhör familjen Mesopsocidae (kalvingestövsländor) hos vilka honorna alltså inte kan flyga. Vingar finns. Men de är som synes väldans små. Hanarna däremot har "normala" vingar. Vad jag noterat ska vi ha tre olika Mesopsocus-arter i Finland. De är alla aningen variabla i sin teckning, men detta torde vara arten M. unipunctatus - blektonad kalvingeslända. Tyvärr är jag inte ägare till den Nationalnyckeln-bok som avhandlar stövsländorna. Känns som om det hålet i bokhyllan borde fyllas för att på så sätt även fylla mitt kunskapstomrum för denna insektsgrupp.

Hon har en längd på ca fyra millimeter och besatt en stark benägenhet att kvickt rusa omkring på de torra algrenarnas baksida - dvs. den sida som inte var inom synhåll för mina ögon. Tog ett tag innan jag lyckades knacka ner ett exemplar i "fotograferingskoppen" (Creme Bonjour lökblandning). Försökte inledningsvis jaga dem med kameran på själva grenarna eftersom bilder av krypen på deras naturliga plats är trevligare men tålamodet tröt efter en stund av allt mer stigande nervositet över sländornas totala samarbetsovilja.

Stövsländor kallas ibland "barklöss" men det är inget officiellt namn. På engelska heter de också barklice.

Och by the way... den munskölden känns prominent på något sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar