söndag 26 november 2023

Frill 8.9. Del 1 - Apion sp.

Så här misslyckad dokumentation bör självfallet undvikas. Ibland händer det ändå. I sådana fall kan man förstås skrota bildmaterialet och framförallt inte publicera det.

Men nu förhåller det sig så att jag sorglöst ändå lägger upp denna bild och låter den bli en del av www.
Släktet är Apion (fam. Apionidae, spetsvivlar) och jag tycker det luktar A. rubens (rävspetsvivel) eller A. rubiginosum (rostspetsvivel) baserat på det ganska raka och långa snytet. Men någon säkerhet vågar jag mig inte på och allt får för närvarande stanna vid Apion sp
Fotografi rakt ovanifrån hade hjälpt.

Den dassiga bilden på spetsviveln åstadkoms när jag 8.9 återvände ytterligare en gång till Frill för att se om något nytt fanns att fynda jämfört med de två första besöken i början av augusti. När jag skulle ta nästa foto av viveln hade den på typiskt skalbaggsmanér släppt greppet om underlaget och ramlat ner på marken där den inte återfanns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar