måndag 1 maj 2023

Vinterticka

Denna svamp, vars hatt är 10 mm i diameter, fotograferades 29.4. Den växer i/på "kvisthack" vilket vi sprider som marktäckare här och var i trädgården. Går inte riktigt att avgöra vilket träslag det handlar om då det är många olika kvistar och grenar som mals ner i samband med frisering av diverse buskar och träd. Karagan, rönn, björk, lind eller lönn hör till potentiella alternativ.

Jag misstänkte vinterticka, Lentinus brumalis, och fick bekräftelse på den misstanken. Tack till Majken Ekstrand!

Återkommande besökare av bloggen har måhända koll på att jag håller mig med statistik över observerade och dokumenterade arter samt hur många som publicerats i inlägg på denna www-plats. En del av den statistiken brukar presenteras inför nyåret.
Av någon mysko anledning har svampar varit utanför bokföringen i många år. Det har jag börjat åtgärda nu. Svamp är i och för sig inget jag riktigt aktivt söker, men det är inte omöjligt att jag blir aningen mer aktiv på den fronten i och med att de nu statistikförs.

Inte mycket att hänga i julgranen än, men siffrorna visar för närvarande bl.a. 26 arter svampar registrerade i trädgården och totalt 38 arter på bloggen. Det är förstås riktigt låga siffror jämfört med den oerhörda mängd svampar som existerar där ute i spenaten.

Lista för växter förbereds också. Även lavar borde förstås komma till så småningom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar