tisdag 18 januari 2022

Mot fullmånen

13.1. Fokusstackad av tre exponeringar.

Mitt sug efter att spana på motiv i den omkringliggande rymden har åter blivit större efter en paus på många år. Det beskrevs delvis i det här inlägget där jag redogjorde för någon form av semiorganiserad optiktestning.

När himlen nu varit molnfri och månen växt till sig...
Nä, men det har den ju verkligen inte gjort... 
Börjar om.

Nu när solen, jorden och månen befunnit sig i sådana positioner att månens solbelysta yta vridit sig mot oss här på jordytan har jag passat på att försöka åstadkomma en del bilder med min befintliga optik. Optiken i fråga nämns i det ovan länkade inlägget.

Samtidigt har jag testat fokusstacka bildfilerna. Jag har ännu inte tankat ner några av de "rymdanpassade" stackningsprogrammen och har således enbart använd Zerene Stacker. Med månen fungerar det uppenbarligen ganska hyfsat eftersom problematiken främst handlar om att avlägsna oskärpa orsakad av atmosfärisk ljusbrytning. Även det behandlades i korthet i nämnda, länkade inlägg.

16.1. Fokusstackad av sju exponeringar

17.1. Fokusstackad av 18 exponeringar.

I övrigt kan man väl konstatera att bilder på fullmånen ofta kan bli lite tråkiga eftersom månens topografi blir så platt och osynlig - åtminstone i de bilder jag får till.

Jag spanade också på månen (och lite andra objekt) med teleskop. Hade varit oerhört kul att ha hunnit få hem kamera-adaptern till teleskopet i går kväll. Finns potential för lite annan typ av bildresultat med den utrustningen än genom mina gamla Canon-linser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar