fredag 28 januari 2022

Trädgårdssandbi

Med dokumentationen av dessa tre insamlade trädgårdssandbin, Andrena haemorrhoa, frångår jag mina principer och utmanar tvångstankarna rejält. Bina kommer nämligen från insamlingen 2021 och jag har ju inte på långa vägar gått igenom 2020 än. Trädgårdssandbina har alltså fått gå före i kön. Hur kan jag sova om nätterna?

Men lugn! Det finns en orsak jag hoppas kan vara av tillräckligt gott skäl för mina tvångsmässiga handlingar i insektslådorna. Lådan med preparerade men osorterade steklar från senaste sommar börjar bli överfull och jag har flera opreparerade som ännu bör få plats. Därför fick dessa tre relativt stora kreatur ta en tur via fotografen så att de kunde förpassas vidare till lådan för bin (överfam. Apoidea). Någon svår och långsam artbestämningsprocess med specialtagna bilder av specifika detaljer behöver de inte heller genomgå och således var det en förhållandevis snabb process även om fokusstackningen i sig ändå tar sin tid. Ibland måste man faktiskt ändå vara en smula pragmatisk.

Sparsamt med behåring på bakkroppen. Orange ändalykt är typisk för trädgårdssandbi.

Bi nummer ett (alla bilder ovan) har ut tungan en liten bit. Då kan man ju passa på att ta en bild. Särskilt informativ är bilden ändå inte och man borde förstås preparera tungan specifikt om man vill dokumentera den på riktigt.

Bi nummer två (ovan) är belamrad med en del spindelväv och annat skräp. Städade bort det mesta men bemödade mig inte om att ta närbilder.

Nummer tre (ovan).

Det är typiskt dessa bin att inta den här kroppsställningen när de kastar veven. Som jag beskrev här i inlägget om mitt samlande ägnar jag sällan tid åt att preparera dem med korrigerad position om de en gång stelnat och torkat. Det blir för mycket arbete helt enkelt.

Av sandbina, släktet Andrena, har jag i trädgården hittills enbart påträffat trädgårdssandbi och hallonsandbi (A. fucata). Vad som saknas i trädgården är rätt typ av mark för dem att gräva sina bohålor i och det måste ordnas på konstgjort sätt. Åtgärden ingår i planerna för fortsatt ökad biodiversitet i trädgården. Var de hittills observerade sandbina har sina hålor vet jag inte och det kan nästan var som helst på flera hundra meters radie... eller mer om det skulle knipa med tillgång på blommor och pollen längre bort. I trädgårdstäta Nykarleby är det dock inte troligt att bin behöver flyga särskilt långt.

Tråkigt att de gått och dött i vårt växthus. Vanligen patrullerar jag växthusen i stort sett dagligen för att fånga och släppa ut insekter som inte hittar ut själva trots öppna vädringsluckor, men en del insekter går alltid under radarn och förblir oupptäckta eller hinner dö innan jag gjort min runda.

Propodeum (bilden ovan) uppvisar ett karakteristiskt trädgårdssandbi-utseende med grövre skulpterad mittdel och finare struktur på sidorna. Kolla här om du är osäker på art.

Inbuktningarna (fovea) längs ansiktssidan av ögonen har hos honorna tät sammetsaktig behåring. Det är ett gott kännetecken för släktet Andrena ifall man är osäker och vet att det är en hona som ska artbestämmas.

Här är ett inlägg från 2021 med levande trädgårdssandbi. Arten är vanlig och även den art av sandbina jag oftast observerar här omkring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar