fredag 7 juli 2023

Bådaviken 6.6. Del 4 - Diverse spindlar

Riktigt liten unge av någon Trochosa-art. Vet inte hur de olika arterna ser ut som småttingar och om hjärtfläckens ljushet fungerar som artbestämningskaraktär, men T. terricola känns rimlig med tanke på att jag i området hittat individer möjliga att knyta till den arten. Det finns dock ingen större idé med att klämma in denna under ett artnamn.

Täckvävarspindel (Linyphiidae). Någon artbestämningssträvan har jag inte känt. Jag är för närvarande inne i en lång inspirationstorka bär det handlar om att att artbestämma dessa på basis av dylika fotografier.

Prickvargspindel, Pardosa amentata. Vanligaste - eller i alla fall mest synliga - vargspindeln i Bådavikens strandskog.

Pärlsträckspindel, Tetragnatha obtusa. Nätet spänt mellan ett högt vass-strå och en al.

Mörk individ av barkklotspindel, Theridion mystaceum
När jag nyss kollade laji.fi visar det sig att den fortfarande inte är rapporterad norr om Nykarleby. Eftersom Bådaviken ligger norr om min trädgård, där jag tidigare hittat arten vid upprepade tillfällen (utan att rapportera), är det här fyndet således numera landets nordligaste fynd. Det kan förstås finnas andra slöfockar som hittat arten men som inte heller rapporterat den på laji.fi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar