lördag 15 april 2023

Glischrochilus quadripunctatus

Ja, det är mina fotspår som sträcker sig hela vägen tätt intill den trave stockar som finns vid skoterleden halvvägs ner mot Andra sjön. Dylika högar med stockar är helt enkelt lämplig jaktmark för att få korn på diverse småkryp som lockas dit av mängden ved. 

Jag förväntade mig inte mycket eftersom stockarna var delvis snötäckta och eftersom temperaturen ännu går ner en hel del på nätterna. Men på solsidan rörde sig ändå dessa små skalbaggar på ca 4-6 mm (storleksvariation individer emellan).

Arten är Glischrochilus quadripunctatus. Proportioner och halssköldens form skiljer från den annars ganska snarlika Glischrochilus hortensis. Båda arterna är vanliga.

Primärt är både larver och vuxna skalbaggar rovdjur knutna till död ved. De hittas på flera olika trädslag men barrträd verkar föredras. I hopen av stockar såg jag dem på både lövträd och gran.

Senare hittade jag även en individ under barken på en stående död tall (ingen bild av den skalbaggen inplockad här).

Vuxna baggar kan hittas i stort sett över största delen av året och i hela landet

Bilderna togs 8.4.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar