söndag 12 juni 2022

Fannia sp.

Vek omedelbart ner mig när jag insåg att jag skulle "zona ut", rent av somna eller drabbas av psykbryt ifall jag försökte mig på artbestämning av denna fluga. Jag har fortfarande lite svårt med koncentrationsförmågan när det gäller flugor med "alldagligt husfluga-utseende". Det finns liksom så många.

Problematiken är att få en "ingång" i grupper som är för anonyma för en själv och att få vissa specifika nycklar att ta fasta på inför framtida möten med motsvarande. Man kan läsa sig till nämnda nycklar (kännetecken), men den här gången ställde jag helt obeläst fram flugan med ett frågetecken i en för ändamålet lämplig fb-grupp.

Svaret är Fannia sp. Flugan är alltså en - på basis av bilden - obestämbar art i släktet Fannia som i sin tur ingår i familjen takdansflugor, Fanniidae.
Med facit på hand är det således lite lättare att t.ex. komma rakt fram till de kännetecken som skiljer familjen från egentliga flugor (fam. Muscidae). Nästa gång en Fannia fastnat på sensorn tror jag mig hitta rätt.

Tack till Johan Ennerfelt för svar!

Fotografiet togs 19.5 och flugan sitter på en björkstam.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar