tisdag 31 mars 2020

Trädgårdssafari 28.3. Del 5 - en sån där anonym.

En liten brackstekel på ca 2,5 mm, med ovipositorn inräknad, skakades fram ur en rododendron där den sannolikt övervintrat.

Underfamilj Braconinae torde det i alla fall vara. Därefter är jag frestad att ännu våga gissa tribus Braconini. Det är nästan så att jag börjar tänka på släktnamn som Bracon. Men då är isen fasligt tunn, vattnet djupt och flytvästen långt upp på land.

Dylika kryp behöver nog in under ett mikroskop. Troligen är den ännu i det skedet mycket svår att artbestämma. Jag skrev "troligen", för jag vet inte. Men man kan tänka sig att det är små detaljer som ska bedömas. 

I Finland fins 56 st Bracon-arter registrerade. Även om jag skulle få bekräftat att den hör till släktet, så är det ganska hopplöst att utreda även om jag skulle sitta med hyfsat bra beskrivningar av arterna. Det gör jag inte - inga heltäckande beskrivningar i alla fall. 

Och! Jag vet ju inte ens om det är en art i släktet Bracon - eller ens tribus Braconini. 

Med tanke på hur trixigt det kan vara att artbestämma trots riktigt bra nycklar och mer artfattiga släkten så känns det som galen överkurs att i egenskap av lekman börja sätta ner tid på denna stekel. Den är ju förresten inte insamlad heller.

Bilderna är dock ute bland expertisen i en diskussionsgrupp för dessa kryp. Braconinae verkar vara godkänt. Får se om experterna ser något som tar svaret lite längre ut på den taxonomiska grenen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar