torsdag 31 januari 2019

Camisia sp.

När jag i mellandagarna helt plötsligt började försöka städa arbetsrummet - det där arbetsrummet innehållande dator, kamerautrustning, mikroskop, bokhyllor, och arkivlådor - hittade jag en del behållare och burkar med diverse samlat skräp. I en glasslåda fanns bl.a. ett antal tallkottar som jag tagit hem för att kika närmare på.

Här vill jag avbryta inläggets egentliga innehåll och rekommendera köp av glass från tillverkare som använder stadiga plastburkar med lock. Det är en sk. två flugor i en win win-situation med tanke på glassen som måste ätas för att få åtkomst till den användbara förpackningen.

Tallkottarna hade säkert legat i burken sedan senaste vinter - eller kanske mer. Vet inte.
Självfallet var jag tvungen att skanna av innehållet genom att lyfta ur kottarna och med mikroskopet spana in allt småskräp på burkens botten.

Visst hittade jag också ett litet kräk. Ett kvalster på kanske 0,7 mm.

Något intorkad men ändå inte så mycket att man inte ser vad det rör sig om. 
Nu vet jag inte hur pass konkav ryggsidan på Notogaster ("bakkroppen") egentligen ska vara hos den här, men väldigt mycket insjunken är den kanske ändå inte trots krypets intorkade tillstånd.

Kvalstret hör hemma i underordningen Oribatida (hornkvalster). Överfamiljen är Crotonioidea och familjen heter Camisiidae. Kvalstren som hör hit är ganska enkla att hitta rätt med så här långt i släktträdet. Därefter är det förstås släkte och art som ska spikas. Då känns det omedelbart svårare för en dilettant som jag.

Släktet ska dock vara Camisia. Vad jag kan se på basen av mina bilder skulle det eventuellt kunna handla om Camisia horrida. Den gissningen ska jag dock inte resa någon minnesruna på.

Som synes är kvalstret en smula "skräpigt". Den här "smutsen" är inget som tillkommit efter döden utan är något som dessa kvalster bär på sig medan de lever. Det finns flera familjer bland hornkvalstren som nyttjar diverse skräp som något slags kamouflage. Camisia-kvalstren bär inte på några större skräphögar utan nöjer sig med mer damm i hörnen och allmänt solkig stil.

Längst fram syns en ögla. Det är två setae (hårliknande strukturer) som klibbat ihop ut i ändan. Många av dessa är rikt förgrenade och täckta av ett lager cerotegument.

Cerotegument?

Cerotegument är ett slags cementliknande sekret som hos olika kvalster fyller diverse funktioner. Ibland är det fästyta för det nämnda "skräpet", hos vissa kan det vara ett ställvis pansarliknande skydd och hos andra tjänar det ytterligare något ändamål. Exakt vad cerotegumentet gör på Camisia-kvalstrens känselhår vet jag inte... än.




Referens:

A monograph of the Nothridae and Camisiidae od Poland (Acari: Oribatida: Crotonioidea)
Ziemowit Olszlanowski
Polish Taxonomical Society 1996


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar