fredag 26 januari 2024

Pristiphora appendiculata (?)

Bladstekel (Tenthredinidae) från insamlingen 2020. 
Likt Cladius pectinicornis i förra inlägget tillhör denna underfamiljen Nematinae. 
Olikt C. pectinicornis är artbestämningen behäftad med större svårigheter.

Den här honan tillhör släktet Pristiphora och då har man en hel del att börja rota i. 
I finländska artlistan finns 77 arter och den befintliga nyckeln (se ref.) med sina 90 arter kräver fokus fastän den är riktigt välgjord och bra.

Först var jag aningen blasé på grund av stekelns dassiga skick och tog endast några enstaka översiktsbilder. Vartefter jag försökte artnyckla insåg jag snabbt att jag hade två val. Antingen ge upp och acceptera att jag stannar vid Pristiphora sp. eller seriöst försöka gå hela vägen till ett svar som är hållbart på basis av diagnostiska karaktärer. 

Risiga exemplar är också arter!

Första alternativet kändes lockande men samtidigt hade jag redan lagt ner för mycket tid på att inte komma någonstans alls. Med en bra bra nyckel och ett insamlat exemplar har man ju trots allt goda möjligheter att nå resultat. Alternativ två skulle det därmed bli och då följde mera mikroskopering och fler detaljbilder utgående från nyckelstegen.

Bör kanske tillägga att den stor del av att artnycklande sker genom tagna fotografier eftersom jag har något större förstoringsmöjligheter den vägen än via mitt mikroskop (stereolupp). Av den anledningen är fotograferandet i viss mån väsentligt för utfallet (även om jag säkerligen kunde sköta allt enbart via mikroskopet också. Dock "bekvämt" och givande att kunna jämföra eget bildmaterial med andras befintliga bilder av samma karaktärer.

Efter en natts sömn var ögonen och synapserna bättre rustade för ny dykning ner i artnyckeln. Plötsligt tedde sig allting lite klarare och ganska vips var jag framme vid Pristiphora appendiculata

Det ska poängteras att jag har en kvardröjande osäkerhetskänsla. Men kombinationen av diagnostiska och arttypiska (men inte diagnostiska) karaktärer verkar samstämmigt peka på nämnda art. 

Valvula 3 i dorsal vy (bilden ovan), enkla klor (utan extra, inre spets), ovipositorns detaljer, huvudets proportioner, detaljer i vingribborna, ytstruktur på specifika områden på mellankroppen, Mellanryggens (mesoscutum) form med sina grunda och lite "oskarpa" notauli ("fåror"), munskölden (clypeus)... och färgteckning på lårbenen (femur) och... ja... dylika grejer tycks alltså gemensamt "berätta" att det är arten i fråga och samtidigt utesluta förväxlingsarterna.

Försiktigheten gör att jag ändå håller kvar det där frågetecknet inom parentes.

Larverna lever på buskar i släktet Ribes, dvs. krusbär, vinbär, måbär, osv.



Referens:

Marko Prous, Katja Kramp, Veli Vikberg, Andrew Liston (2017)
Nort-Western Palearctic species of Pristiphora (Hymenoptera, Tenthredinidae)
Journal of Hymenoptera Research 59: 1-190 (2017)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar