onsdag 17 januari 2024

Stenomalina micans (?)


Familjen puppglanssteklar (Pteromalidae) består i finländska artlistan av sju underfamiljer vilka i sin tur innehåller totalt 118 släkten och 345 arter. Det känns kanske magert jämfört med brokparasitsteklarnas (fam. Ichneumonidae) 34 underfamiljer och 2799 arter. Men av någon anledning ser jag mycket mera i kors när jag ska försöka nyckla puppglanssteklar. Det är rimligen en (o)vanesak eftersom jag inte befattat mig med dem särdeles ofta.

Jag gav ganska snabbt upp med den här 3 mm lilla tingesten redan när det handlade om att komma till rätt underfamilj.



Ger man upp postar man bildmaterialet i rätt nördgrupp och om bildmaterialet är tillräckligt informativt brukar det vanligen inte dröja mer än högst någon timme innan svar dyker upp i kommentarsfältet.

Tack till Yeong Yoo som hänförde stekeln till släkte Stenomalina!

Därefter kunde jag artnyckla (se ref.) och kom fram till att det torde vara S. micans. De övriga sju art-alternativen i Finland ramlade med relativ tydlighet bort i nyckelstegen. Ett litet frågetecken håller jag ändå fegt kvar.

S. micans parasiterar på fritflugor (fam. Chloropidae) och bekräftade arter är Chlorops pumilionis och Meromyza saltatrix.

Bakkroppen är för övrigt ihopknycklad på typiskt glansstekel-manér. Dessa bör behandlas på speciellt sätt för att undvika den effekten när de torkar. Steklarna jag samlar har oftast redan torkat i växthuset där de hittats.


Referenser:

M. W. R. de V. Graham
The Pteromalidae of North-Western Europe (Hymenoptera: Chalcidoidea)
Bulletin of the British Museum (Natural History) Entomology 1969


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar