torsdag 31 mars 2022

Lathroplex anthreni

4 mm svart Ichneumonid ur lådan innehållande steklar insamlade 2020.

Som synes är det ett inkomplett exemplar. En del av de där insekterna man samlar ur växthusen kan vara lite risiga. De allra mest skraltiga och galet smutsiga och därmed svårbedömda slänger jag. Några förlorade ben tycker jag går an. Artbestämning kan förstås underlättas om benen finns kvar, men det vet man givetvis inte förrän man prövat.

Inledande nyckelsteg var förstås att ta den till underfamilj. Landade på Campopleginae (klämbaksteklar). Därifrån är det ganska långt till art och den här gången tyckte jag redan släkte kändes avlägset. 

Kvalstret på petiolen har jag inte kollat närmare. Det är relativt intorkat och svårbedömt. 

Det var onekligen lite motigt med artbestämningen i det här fallet - precis som så ofta när det handlar om steklar. Plockade fram stekeln i flera repriser och synade allehanda källor utan vettigt resultat. Till slut halvsnubblade jag ändå över ett tänkbart svar som jag för närvarande inte kan avfärda. Tror nämligen starkt på att det är Lathroplex anthreni.

Dessvärre har jag bara en enda pålitlig bildreferens i form en hyfsat OK lateralbild samt en beskrivning av Veli Vikberg (1999). Så vitt jag kan se stämmer "min" stekel med såväl beskrivningen som synliga och jämförbara detaljer på referensbilden. På basis av det utgår jag för närvarande att det faktiskt är arten i fråga.

L. anthreni parasiterar på larver av museiänger (Anthrenus museorum). Information om huruvida den går på andra arter i släktet Anthrenus har jag inte hittat. Museiänger är förstås i sig en allmänt förekommande art och ur den synvinkeln finns inga hinder för L. anthreni att dyka upp i en trädgård i Nykarleby.

Tillägg: 
Det här blev art nr 700 i trädgården. Visserligen är ett antal av de hittills 700 påträffade arterna inte artbestämda och således "anonyma". Men siffran baserar sig på att de obestämda med säkerhet är andra arter än de som artbestämts. När osäkerhet råder (i fallet med ett antal fältfotografier) räknas de inte som särskilda arter i min statistik.

I insamlingslådorna från 2020 och 2021 finns fortfarande drygt 250 obestämda småkryp. Tippar artantalet kan vara ca 180 - 220 eftersom flera exemplar av vissa arter förekommer och då några av dem högst troligen är redan observerade arter lär de kanske addera ca 120 - 150 nya arter till listan när de väl är genomgångna. Frågan är när jag ska hitta tid för den genomgången. Det har varit färre än en insekt per vecka den sista tiden. Snart börjar dessutom en ny insamlingssäsong.


Referens:

Veli Vikberg.
Lathroplex anthreni sp. n. (Hymenoptera, Ichneumonidae), a parasitoid on Anthrenus museum (Linnaeus) in southern Finland
Entomologica Fennica. 1999


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar