tisdag 1 mars 2022

Phygadeuontinaefrågetecken

Denna tre millimeter långa stekel plockades i vanlig ordning ur lådan för monterade men osorterade insekter från år 2020. Det är ju i dylika lådor jag tenderar naturknarka på vintrarna. 

När den väl hade dokumenterats kunde jag konstatera att taxonomiska hemvisten är underfamilj Phygadeuontinae. Därefter blir det segt för min del. Phygadeuontinae känns som ett ogenomträngligt töcken för mina neuroner.

Jag var på väg att ge upp utan minsta ansats till uppkavling av ärmarna. Min moral och disciplin är usel när det kommer till grupper med få, bristfälliga, gamla oreviderade bestämningsnycklar på tyska i kombination med tusentals identiska, svarta arter.

Sedan slog det mig att jag ville jämföra med en liten drunknad stekel (Phygadeuontinae) jag tog en bild av för ett antal år sedan. Stekeln skulle genomgå mer omfattande fotografering senare, men det hade jag glömt bort.

Själva stekeln kunde jag inte hitta i mina lådor men till slut hittade jag det fotografi som togs. Det visade sig då handla om samma kryp. Uppenbarligen har jag i något skede placerat den i "2020-lådan" eftersom dokumentationen inte var klar.

Då när det begav sig, alltså 2016 när jag plockade in och [bristfälligt] dokumenterade stekeln första gången, lutade jag mot att det eventuellt handlade om någon av de Gelis-arter som har vingförsedda honor. Gelis melanogaster var ett namn som passerade tankebanorna och det lät väl inte helt otänkbart även för en person med massivt större Gelis-insikter än jag. Den responsen var dock också enbart baserad på min då bristfälliga dokumentation.

Jag postade dessa bilder i en Ichneumonoidea-grupp på fb och där kom funderingar på tribus Acrolytina och eventuellt släkte Encrateola

Det är vansinnigt mycket som ser fullständigt identiskt ut med t.ex. Encrateola laevigata vilken för övrigt är den enda av släktets arter listad för Finland.

Men det finns också skillnader. E. laevigata och de två andra Europeiska Encrateola-arterna verkar inte ha den mikroskulptur som min stekel uppvisar på t.ex. huvudet, mesoscutum samt tergit 2 och 3. 

Jag får heller inte ihop antennerna med dem hos släktet Encrateola, som torde ha något längre antenner och antennsegment (samma antal segment). "Min" stekel saknar också en tydlig ramellus - dvs. den lilla vingnervsstump som är "resterna" av en tidigare indelning av nuvarande discosubmarginalcellen ("hästhuvudet" intill vingmärket).

Jämför med Malcolm Storeys eminenta bilder av E. laevigata här på bioimages.org.uk.

Jag har även kollat om övriga släkten i tribus Acrolytina kunde vara tänkbara, men så vitt jag kan se verkar så inte vara fallet. Dessvärre har jag än så länge inte alla nyckelstegen för bedömning av tribustillhörighet och stekeln kvarstår som ett frågetecken. 

Gelis melanogaster då? Tja... jag kan för närvarande inte utesluta den möjligheten (eller någon annan liknande Gelis-art). Informationen jag för närvarande sitter på är för bristfällig. Jag vet inte just nu och undersökningarna står stilla för närvarande. Eventuellt borde jag ta ytterligare någta bilder men den typen av sysslor går ganska långsamt för tillfället. Hoppas få återkomma med svar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar