måndag 21 mars 2022

Bådaviken 20.3. Del 1 - Husborre med passagerare


28.3 förra året hittade jag en lavsnabblöpare (Philodromus poecilus) på en avsågad rotvälta ute vid Bådaviken. Nu ett år senare hade samma björk lockat husborrar, Trypodendron domesticum.

Snön är fortfarande närmare 30 cm djup på många ställen och ute vid Bådaviken är det lite mer än så på sina håll. Men uppe på trädstammarna har de senaste dagarnas värme ändå väckt en del småkryp. Det första jag noterade under mitt söndagsbesök ute i viken var en ljus plattmal som möjligen kan ha varit sälgplattmal (Agnonopterix ocellana). Jag hann dock inte krångla ihop kamerahuset med makroutrustningen innan malen flög sin kos. 

Sådana bekymmer hade jag dock inte med husborrarna. De kravlade förstrött omkring på barken. Däremot stötte jag på ett annat bekymmer. Dels är husborrarna små och en av dem bar på åtminstone två foretiska (liftande) kvalster. Med mig i kameraväskan hade jag ett relativt nyinförskaffat (gammalt) "bälgobjektiv" Canon Macro Photography 35 mm som jag skulle testa tillsammans med en utdragbar Olympus mellanring (längst upp till vänster i bilden i detta inlägg). Tanken var att jämföra optiken och användarvänligheten med mitt Canon MP-E65 ute i fält. Dessvärre var Olympus-mellanringen kvarglömd hemma varpå förstoringen begränsades till Laowa 200 mm-gluggen som inte räcker till för de minsta småttingarna. Jag muttrade buttert och skrattade uppgivet åt min tankspriddhet.

Kända kvalster på barkborrar (underfam. Scotylinae) är bl.a. Dendrolaelaps quadrisetus (fam. Digmasellidae, Mesostigmata) som hittas på granbarkborre (Ips typographus). Om D. quadrisetus är så pass flexibel att den hänger med andra barkborrearter eller om det är mer sannolikt att kvalstren är andra arter i släktet (eller närstående släkte) har jag inte lyckats hitta information om.

Husborre är en lövträdsinvånare som kommer att ha glada dagar i Bådaviken med tanke på den myckna mängden död björkved från stormfällen hösten 2020. De björkarna börjar med största sannolikhet locka allt större mängder insekter den kommande sommaren och jag planerar försöka hålla koll på vad som rör sig på och i den döda veden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar