fredag 20 december 2019

Jo, bloggen lever

Utgångspunkten är under inga omständigheter nerlagd. Men dess historiskt längsta uppehåll är härmed ett faktum och det här inlägget är mest bara ett litet livstecken mitt i den stora tystnaden.

Nytt material att blogga om har jag inte skapat sedan 27.10 då jag tog de bilder vilka tjänade som bas för alla inläggen under november. Får konstatera att min mentala förmåga helt enkelt inte inbegripit energi för bloggande denna senhöst. Några utevistelser har jag inte heller lyckats åstadkomma. November och första halvan av december var ett enda långt, mörkt vädermässigt molntöcken. Snön orkar ju inte precis lysa med sin närvaro heller.

Men, men...

Visst har jag inlägg på gång. Bl.a. ett vansinnigt utdraget inlägg där jag försöker analysera en ledartext publicerad i Österbottens Tidning. Arbetet med inlägget tenderar vara tidsdrygt och går i etapper eftersom jag följer upp en hel del källhänvisningar och liknande. Troligen publiceras det inte förrän i mellandagarna.

På kommande är även något slags inlägg om prylarna i bilden ovan. Det är några mojänger inhandlade den senaste tiden och som förstås har med makro-fotografering att göra. Speciellt den lilla plutten uppe i mitten är spännande. Det ska bli testfotografering med den så småningom. Mellanringar och adaptrar är tillbehör för att kunna nyttja olika linser med olika förstoringsgrad. Det inlägget är alltså inte ens påbörjat för närvarande och ligger lite längre fram i tiden.

Annat som rimligen ska få plats på bloggen så småningom är dokumentation av en rad insamlade insekter. Den som läst om mitt insamlande tidigare har koll på att jag inte aktivt samlar småkryp, men att jag brukar vittja diverse platser där insekter har en tendens att ofta självdö. 

Innan det blir något mer på dessa sidor ska ändå kommande högtid firas. Särmed ska jag passa på att få önska alla en riktigt fridfull och fin jul.


2 kommentarer:

  1. Gråväder, regn och mörker har också dominerat här i snart två månader, inget ljus som räcker för fotografering och allt är genomblött utomhus. Översvämningar har dykt upp i vårt annars torra klimat under ett antal år.

    Tack för din trevliga blogg som jag ofta läser i, kunskapen du förmedlar är både intressant och upplyftande och dessutom är du en god skribent med värderingar som jag delar - bara positiva omdömen.

    Önskar dig en God Jul!

    SvaraRadera