tisdag 21 juli 2020

Bådaviken 16.7. Del 1 - Vanlig plattnosbagge

16.7 gjorde jag en kvällsrunda till Bådaviken för att kolla om Xiphydria picta var på G. Jag skymtade bara en liten hane högt upp på en stam och han drog iväg innan jag hann se vilken art det rörde sig om. Tycker jag borde ha haft chans att se flera av dem, men så var inte fallet. Är ju specifikt på jakt efter bilder på honor av X. picta. Ordade lite om den saken i det här inlägget med X. camelus (kamelstekel).

Självfallet spanade jag ju också rent allmänt efter vad som än kunde dyka upp framför ögonen. Särskilt mycket aktivitet var det inte förutom av stickmyggor som var så talrika att min mentala hälsa sates under ganska hård belastning trots att jag i vanliga fall är ganska tolerant när det handlar om mygg och andra tvåvingar som är ute efter mitt blod. Myggorna gjorde att jag inte kände mig så inspirerad att dra ut på besöket i någon högre grad.

Ett kryp som hittades var denna plattnosbagge. Det svenska trivialnamnet är vanlig plattnosbage och det vetenskapiska namnet är Platystomos albinus. Den har varit uppe på bloggen tidigare. Plattnosbaggen hittades de facto på exakt samma alstam på vilken jag 21.6 dokumenterade släktingen Gonotropis gibbosa.

Förutom myggor hade jag också ett moln av flugor runt mig. En del av flugorna skulle med all makt sitta på plattnosbaggen och det var tidvis intensivt kivande om vem som hade rätt till platsen.

Tyvärr råkade jag stöta till alstammen en smula när jag försökte klämma min ner under den för att få bättre bildvinkel. Ville ha en mer lateral (rakt från sidan) bild för att få skärpa på både bagge och fluga. Plattnosbaggar är dock lagda så att de omedelbart släpper greppet om underlaget ifall de anar oråd. Med andra ord valde baggen att raskt dimpa ner i det långa gräset och försvinna när jag rörde vid stammen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar