onsdag 29 juli 2020

Bådaviken 16.7. Del 6 - Skogsödla

Plocka fram din dagbok och notera i den att du läst det här blogginlägget. Det handlar nämligen om ett historiskt inlägg. Råkar du vara journalist så utgår jag från att du gör ett reportage.

Här kommer nämligen... efter drygt 7 år sedan bloggen startades... trumvirvel... trumpetfanfar... bloggens första... får jag be om stöööööööörsta möööööjliga tyyyyyyystnad... ny trumvirvel... skogsödla!... fyrverkeri, konfetti och tal från ett podium.

Om jag i februari 2013 hade fått frågan när jag tror att bloggens första skogsödla dyker upp hade jag sagt att den säkert kommer i något inlägg under sommarmånaderna (2013). Nu ska ingen gå runt och tro att jag inte sett skogsödlor på sju år. Jag har sett sådana flera gånger varje sommar. Men jag har inte letat dem då jag haft kamera och om de råkat visa sig när jag haft kamera så har jag antingen haft fel objektiv eller så har de inte samarbetat.

16.7.2020 hände det. Då satt denna skogsödla uppklättrad på en alstam där den garanterat jagade småkryp. Jag har sett dem klättra på alarna förr, men då enbart haft extrem-makroobjektiv på kameran. De är dessutom ganska snara att släppa taget och försvinna i markvegetationen. Jag hann ta endast en bild av den här ödlan.

Det här är dock inte bloggens första ödla som sådan. Rotar man på etiketten Reptiler - Ödlor så hittas murödlor, ruinödlor och murgecko. De är dock alla dokumenterade i Italien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar