måndag 22 augusti 2022

Xantholinus tricolor

Nu har jag inte riktigt fört in de senaste observationerna och dokumentationerna i min "krysslista", men om jag i hastigheten inte ser och räknar fel ska det här vara art nr. 729 i trädgården. Det klarnar förstås när jag gett mig tid att uppdatera observationslistan och kan dubbelkolla på allvar. Det är viktiga grejer det här!

Kortvingen (fam, Staphylinidae) är Xantholinus tricolor. Sägs vanligen vara runt 10 mm lång, men den här var ett par millimeter kortare. 

Uppenbarligen har den åkt på stryk av något slag eftersom ena antennen saknar tre segment och huvudet har vad som ser ut att vara sprickor. Några värre men verkade den inte ha i alla fall. Dokumentationen skedde 8.7. Jag ligger alltså drygt en månad efter i min observationsrapportering.


Tack till Johnny Lindqvist för bekräftelse av artbestämningen!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar