onsdag 25 april 2018

Nytt försök på Gelis

För en dryg vecka sedan brottades jag med trilskande fotomodell i form av en kokongparasitstekel ur släktet Gelis. Senaste söndag (22.4) fick jag ännu en - troligen en artfrände - när jag sållade bland döda växtdelar på en bänk.

Gelis-steklarnas parasitoida värv är, beroende på arttillhörighet, inriktat på antingen insektprepuppor eller spindelägg. 

Det är lite halvdumt att gissa, men den här (och den förra) ser i mina ögon ut som något som kan passa in bland de (åtminstone för mig) trixiga arterna G. rufogaster, G. bicolor, eller G. viduus. Hos många småkryp där artrikedomen är stor och skillnaderna små och taxonomin inte är helt och hållet utredd, blir det ibland aktuellt att bara tillskriva vissa individer en viss artgrupp. Dvs. en del arter bilder någon form av gruppkomplex där det i vissa fall är svårt att med bestämdhet säga bu eller bä om en funnen individ. Är man osäker kan man förstås också skriva cf. (confer) mellan släktnamn och artnamn. Typ Gelis cf. viduus. Men det förutsätter förstås att man i alla fall är säker på att det inte rör sig om någon annan art. Är man osäker blir det Gelis sp. - som i det här fallet.

Även den här rackaren var dålig på samarbete och allt bildmaterial tenderade bli allt annat än informativt ur dokumentationssynpunkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar