lördag 2 januari 2021

Aclastus transversalis

Liten, mörk och "ospecifik" brokparasitstekel brukar sällan vara god utgångspunkt ifall man med min lekmannakunskap ska ta sig hela vägen till artnivå. Någonstans i skallen finns ett antal synapser som signalerar "Ge upp, ge upp! Försök inte ens!".

Likt de flesta andra insamlade insekterna är den här hittad i ett av trädgårdens växthus. Storleken är som sagt av det mindre slaget och stekeln mäter i sitt aningen torra tillstånd ca 2,5 mm från antennfäste till bakkroppens ända. 

Efter inlämning av bildmaterialet på gruppen Continental European Ichneumonoideas fb-sida kunde Gavin Broad svara att släktet är Aclastus.

Därefter fick jag en nyckel (se referens) via e.post och då var det bara att sätta tänderna i detaljerna.


Artnycklandet gick nästan lite för lätt. Därför går ett par andra synapser igång med att upprepat hävda "Nej! Du valde fel väg i nyckeln din slarver. Gör om och gör rätt!"

Svaret - om jag vågar lita på min slutsats - är Aclastus transversalis.

Huvudsakliga karaktärer för A. transversalis är bl.a. kombinationen av behåring på bakkroppens tredje tergit, antal antennsegment och ovipositorspetsens form.

Hår över hela tredje tergiten sållar inledningsvis fram tre artalternativ. Sedan är det antennerna som ska kollas. A. transversalis har ca 20 antennsegment medan de två andra kvarvarande alternativen har 23 eller fler. Jag är dock lite osäker på om nyckeln menar totala antalet antennsegment eller enbart flagellomerer. Det här exemplaret har 20 flagellomerer vilket innebär att totala antalet segment är 22 med pedicellen och scapus inräknade. 22 är ändå inte 23 och oberoende vad som åsyftas torde det alltså röra sig om A. transversalis. Proportionerna på sista antennsegmentet talar också för A. transversalis.

Dessutom understöder även ovipositorspetsens form A. transversalis. Samma gäller det lilla jag lyckas se av Propodeum och specifikt "area superomedia" vilken tyvärr till stora delar har dolts av limmet pga. min något klumpiga montering. Summa summarum tycker jag mig således ha ganska torrt under fötterna med artbestämningen.

Släktet parasiterar på spindlar - närmare bestämt på spindlarnas ägg. Många av arterna verkar välja spindlar i familjen Linyphiidae (täckvävare) men jag har inte hittat information om vad A. transversalis har för värd. Råkar jag ramla över den informationen framledes får jag uppdatera inlägget.

Enligt vad jag kan skymta torde dessutom den här tidigare obestämda stekeln de facto också vara A. transversalis. Det är dock ingen kassaskåpssäker bedömning. Den har för övrigt 19 flagellomerer, men det verkar som om antalet segment kan variera en liten gnutta inom art och kön.





Tack till Gavin Broad för bestämning av släkte och Hilco Meijer för bestämningsnyckel!


Referens:

Klaus Horstmann
Revision der europäischen Arten der Gattung Aclastus FÖRSTER (Hymenoptera, Ichneumonidae)
Polskie Pismo Entomologiczne. Bulletin Entomologique de Pologne
Nr 50: 133-158. 1980


3 kommentarer:

  1. Aclastus transversalis skall vara "Väletablerat" i Finland, men finns trots allt inte rapporterad som fynd i någon av de nordiska artdatabaserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis. Noterade avsaknaden av rapporter när jag gick genom respektive artdatabaser.

      Om jag får gissa skulle jag väl utgå från att arten förekommer i tillräckligt många undersökningar (typ malaise-material och liknande) för bedömning av förekomststatus. Tippar på att det kan vara ganska stora mängder sådan data som inte matats in i dessa databaser. Tycker mig notera att ganska många av de professionella entomologerna/biologerna tenderar ha extremt få artrapporteringar i förhållande till vad de rimligen måste ha samlat och artbestämt under årens lopp.

      Många som rapporterar är förstås också amatörer - likt jag. Då sållas antagligen många av dessa små steklar bort eftersom de är förhållandevis svåra att artbestämma - om man ens upptäcker småttingarna.

      Radera
    2. ... och jag har ju heller inte (ännu) rapporterat den här. Jag är överlag extremt kass på att rapportera på laji.fi. Borde skärpa mig men ger inga nyårslöften.

      En orsak till att de professionella biologerna/entomologerna inte matar in sina fynd på laji.fi är sannolikt arbetsmängden med att göra det. De har troligen drivor av fynd som egentligen borde finnas med i databasen.

      Radera