onsdag 31 december 2014

Den obligatoriska sammanfattningen

Det är i dessa dagar tätt mellan listorna och sammanfattningarna. Året ska få en konklusion - en överskådlig och lättbegriplig slutsats - något som gör att vi kan katalogisera och etikettera 2014. 
Givetvis ska Utgångspunkten också falla in i detta obligatorium. 
För exakt ett år sedan gjorde jag nämligen ingen motsvarande djup årsanalys och det berodde mest på att bloggen då inte hade existerat ett helt år. Nu ska jag bättra mig. Jag gör om och jag gör rätt.
Det blir dock ingen "bästa fågelmötet-lista" och det blir inga "de bästa observationerna" eller "bästa fyndet". Nej här konstateras allt bara genom alldeles kalla siffror. Men för att ställa till det för mig själv är jag faktiskt inte klar med alla listor. Det kommer jag inte att vara senare idag heller... inte imorgon och inte under den närmaste veckan. Mer om detta nedan.

Alltså...
Vissa utgångspunktsbesökare har antagligen en smula koll på att trädgården är föremål för lite extra fokus vad naturinventering beträffar. Det är en långsam process och just nu har jag en hel hoper observationer som väntar på att få räknas in i listan över de organismer som påträffats inom trädgårdens gränser. Den listan är alltså i nuläget fullständigt ofullständig.
En del av listan är ändå ständigt uppdaterad. Fåglarna är så pass få att registreringen inte blir så tidskrävande.
33 st olika arter observerades (bekräftade observationer) 2014. För att de skall räknas krävs det att fågeln landat i trädgården. Det räcker alltså inte med att bara flyga över. Av dessa 33 lyckades jag också dokumentera allihop. Totalt (sedan 1996) är siffran i nuläget 42 olika arter.

Det är när vi kommer till småkrypen som siffrorna är bristfälliga. Uppdateringen av min lista över alla observerade djur sladdar för närvarande rejält. Jag har drivor (digitala drivor) med dokumentationer av djur som ännu inte förts in i registret, eller som fortfarande väntar på artbestämning (eller släkte ifall arten inte kan fastställas genom fotografi). 
I detta nu har jag bekräftat 175 olika arter i trädgården. I den siffran ingår också fåglar och däggdjur. Jag gissar att jag har ytterligare 200 observationer som ännu inte registrerats i den där listan. Om jag slänger ur mig en gissning så kan jag ju påstå att jag hittills påträffat totalt 350 olika arter inom trädgårdens gränser... så kan jag samtidigt konstatera att det med säkerhet är en ynkligt liten del av de arter som faktiskt finns och lever i en trädgård som denna (ca 2000kvm i centrum av en liten österbottnisk stad).
Med det vill jag än en gång poängtera att naturen är en outtömlig källa av nya upptäckter, äventyr och erfarenheter. Också i den absoluta närheten hittar vi ständigt något nytt att ta del av - hur vardagligt, grått och trist det än kan verka vid första anblicken.

Många olika intresseorganisationer - bl.a. GIVaASHiT  (Gislaveds Intresseförening Vännerna av Arter Som Hittas i trädgården) - firar min storslagna rapport med höjda glas och glada tillrop.

Härmed passar jag på att tacka läsarna för det gångna året och hoppas ni hittar hit även 2015.
Gott nytt år!

PS. Ifall någon funderar över bilderna i det här inlägget så kan jag ju tillägga att det bara är några bilder som togs idag. De två första är från Bådan, den tredje från kraftverket och den fjärde togs vid hemknuten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar