onsdag 24 december 2014

Lucka nr 24

Kring tjugonde december kan man se en tydlig nedgång i besökarstatistiken. Trenden kulminerar 24.12. Jag kunde konstatera det förra året och jag har noterat motsvarande fenomen i andra bloggsammanhang. Vad månde detta kan bero på? Någon hugad kan kanske forska i saken.

Hur som helst... oberoende besökaraktivitet... julkalendern kan inte trassla in sig i målsnöret. Rätt in i kaklet nu bara!
Lucka nr 24 är innehållsmässigt en kullerbytta. Förutom en ett register finns här inte en bok i sikte. Däremot finns här ca 113 timmar av och med David Attenborough. Några är dubletter pga. två olika inköpta boxar - men dosen är förstås påtagligt hög.

Dessa serier och boxar går att köpa från BBC's webshop (kanske från annat håll också). Finns förstås ingen översättning men så får man istället fokusera helt och hållet på Attenboroughs dundersköna berättarförmåga... Indeed.
För att hålla julkalendern tematiskt enhetlig kunde jag förstås ha valt bokversionerna som getts ut i samband med flera av de serier han gjort. Ja... eller nej... det kunde jag inte. Jag äger nämligen ingen av dessa böcker. Jag har faktiskt aldrig ens lånat dem från biblioteket. För mig är tv-serierna omöjliga att ersätta med ett boksurrogat.

Han hade redan hade gjort naturdokumentation i många år men med makalösa Life on Earth (1979) var succén givetvis ett faktum. 
Min hjärna hängde på och sedan dess har jag aldrig släppt de produktioner han varit med om att göra. Det var med stor salighet jag, för ett par år sedan, startade upp dvd'n med första avsnittet av Life on Earth och på nytt fick ta del av vinjetten - den vinjett som i min barndom betydde en timme av ren naturvetenskapsfest.

Härmed är denna kalender till ända och jag får önska en riktigt god julhelg.

PS. Mata fåglarna. Det har blivit kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar