måndag 8 december 2014

Resten av spindlarna från Tisskärsand

Här kommer de resterande två arterna från min lilla insamling i strandgräset vid Tisskärssand. Mitt första intryck var täckvävarspindlar (Linyphiidae). De tre första bilderna är tre olika exemplar av samma art. Individerna är lika stora... nej, lika små. Och ja, storleken skiljer sig säkert mellan dem alla, men mitt ögonmått inbegriper inga hundradelar (eller ens tiondelar) av en millimeter... och dessa var typ 2 mm långa.

När man då inte känner till en art från förr, måste man ta reda på. Så fungerar i alla fall mina tvångstankar. Jag börjar söka i den familj vars utseendemässiga drag verkar stämma bäst med den observerade organismen i fråga. I det här fallet var det som sagt täckvävarna. Täckvävarna inbegriper några få släkten med ganska stora arter som är hyfsat kännspaka. Men täckvävarna består också av en löjligt stor mängd släkten vars arter är små mörkbrunsvarta pluttar. Om jag läst rätt så ska vi kanske ha åtminstone 126 bekräftade släkten här i landet... plus ett stort antal frågetecken. Antagligen är det alltså fler än 126. Finland innehåller massor av gömställen för små mörkbrunsvarta pluttar. Sedan är det ju förstås så att flera av dessa släkten av små mörkbrunsvarta pluttar i sin tur innehåller flera olika små mörkbrunsvarta plutt-arter. 

Utan epigyn-kontroll så stannar jag vid att detta aningen släktet Bathyphantes eller Kaestneria. Respektive släkten har sedan typ två tänkbara arter var - åtminstone vad jag kan komma fram till i detta nu.

Följande spindel, och sista spindeln i burken, mätte väl en hel millimeter. Jag tror att den också hör till täckvävarna. 

För en liten plutt som denna får gissningarna vara ogjorda.

När jag nu ändå var inne och sökte täckvävare försökte jag också hålla lite koll på en liten rödaktig spindel som fotograferades i trädgården i somras. Efter en stund var jag inne bland klotspindlarna istället. Dumt nog finns det nämligen många små klotspindlar som ser nästan likadana ut som täckvävarna. Då snubblade jag plötsligt över en som såg ut att stämma ganska väl med min kvalsterätande trädgårsspindel. Mer om det i det länkade inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar