söndag 28 december 2014

Bloggpremiär för domherren

När jag här om dagen stod och försökte få en bild av svarthätte-hanen (se föregående inlägg) passade jag förstås samtidigt på att knäppa ett och annat fotografi av övriga matgäster.

Domherrar - Pyrrhula pyrrhula - kommer och går... njä... de flyger och flyger. Alltså... de hör inte till de fåglar man kan förvänta sig vid matningen varje dag. Inte ens varje vecka eller månad. Faktum är att de vissa vintrar bara dykt upp vid några enstaka tillfällen - och knappt ens det.
Den har matningssäsongen har vi haft besök av dem ovanligt ofta och det är härmed bloggpremiär för arten i fråga.

I snart flera år har jag funderat på att ordna ett riktigt bra och praktiskt gömsle intill matningen. I lika många år har det inte blivit av. Föra året riggade jag upp ett provisoriskt gömsle och i år har jag inte gjort något alls. Mitt gömsle för dagen var källartrappan. Den är ca 10 meter bort från matningen och sikten är begränsad. Diverse växtlighet gör att jag bara har några enstaka små "hål" med fri sikt till matningen.

En annan plan är att ordna matning på ytterligare ett ställe i trädgården - ett ställe i närheten av uthuset där jag i princip har färdigt gömsle. Vi får se hur det blir.

Ljussituationen gjorde "som vanligt" att bilderna (originalfilerna) är behäftade med brus och oskärpa relaterade till höga ISO-tal, långa slutartider och stora bländare.

Är det inte typiskt? Andelen bilder på hanar är långt större än bilder på honor. Man (läs jag) attraheras tydligen helt klart lite extra av hanarnas röda blingbling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar