tisdag 9 december 2014

Lucka nr 9

"Jag vet ej ens rätt, huruvida världen
utan olägenhet skulle kunna äga bestånd,
om t.o.m. blott en enda djurart där komne att saknas"
Med det citatet av Carl von Linné inleder Rolf Edberg dagens lucka - den nionde i ordningen.
Det gamla pappersomslaget med en gepard på framsidan må vara förlorat sedan årtionden tillbaka men boken är obehagligt aktuell ännu 32 år efter utgivningsåret.

En försvarlig del av de böcker jag släpper ut i den här julkalendern är sådana som formade mig när jag var liten. Skuggor över savannen - det är så den heter, den här boken, var ett av de verk jag läste om och om och om och om... igen... med massor av känslor inblandade.
Skuggor över savannen handlar främst om den afrikanska djurvärlden och främst då, som titeln antyder, de som lever på de öppna savannerna. Djuren presenteras med hjälp av Edbergs fina beskrivningar och däremellan levererar han dolkstötar genom att förklara den obeskrivligt hårda jakten som håller på att sudda art efter art från jordens yta.

 Vi står idag inför en rekordstor handel med utrotningshotade djur och priserna på de riktigt sällsynta arterna är så höga att tjuvskyttar verkligen lägger manken till för att skapa sig en slant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar