söndag 31 december 2023

2023

Ett nytt blogg-/naturår ska avrundas och den här gången är det elfte gången det sker.

Januari:
Vad gjorde jag då?
Inte ett enda inlägg!
Jag kommer inte ihåg, men troligen låg koncentrationen på illustrationsrelaterade projekt nämnda längre ner i den här sammanfattningen.

Februari:
Tre st. inlägg. 

Mars:
Fem inlägg. 
Det ställvis aningen oskarpa fotografiet av en sparvhök bildsätter månadens naturupplevelse... upplevd på plats vid köksbordet. Fast den upplevelsen skedde egentligen i februari.

April:
18 inlägg. Det började tydligen ta sig.
Nämnvärt är det nya utkikstornet på Rågårdsskatan i Fäboda. God anpassad tillgänglighet och fin plats. I detta nu färdigställer Jakobstadsnejdens natur r.f. informationstavlor som ännu ska monteras i tornet.
i övrigt ägnade jag vårvintern åt en del skogsvandringar med viss fokus på spindlar.

Maj:
19 inlägg.
Första maj hade jag traditionsenlig "fågeltornsdag i Bådaviken", sjätte maj "Tornens kamp" i Bådaviken och därefter mera koncentration på småkryp under besöken vid Storsand (Monäs) 7.5 och Bådaviken 21.5.
Ett av årets fynd gjordes i Bådaviken när brun knotterspindel införlivades i krysslistan.

Juni:
46 inlägg. 
En del av inläggen behandlade besöket i Bådaviken 21.5. En vecka senare (27.5) åkte jag till Storsand och inlägg om detta publicerades i juni. Fjärde och sjätte juni drog jag åter till Bådaviken och det var i den här vevan som jag producerade långt mer "råmaterial" än jag hann göra blogginlägg om varpå publicering av alla fynden försköts framåt i tid.
Roligast i juni var kanske björkblåoxe.

Juli:
30 inlägg.
Bloggade vidare om Bådavikenbesöket 6.6.
Inget speciellt fynd denna månad, men nytt artkryss med hjälp av en vasshjulspindel var väl lite kul ändå.

Augusti:
21 inlägg.
Bloggade om sådant som skedde i juni och juli.
Plocamaphis flocculosa (dokumenterad 21.6) är verkligen värd att lyfta fram.
Pimpla turionellae på häggsmpinnmalpuppor var något jag följde under flera dagar och kunde då bl.a. dokumentera en stekelhona som rispar hål på en puppa för att tillgodogöra sig puppans hemolymfa.
Leucochloridium bör nämnas eftersom dessa parasiter helt enkelt hör till sådant som bör nämnas. Så är det bara.
För den som inte kan se för många fotografier av silltrut är här 32 st att ta del av.

September:
32 inlägg.
Bloggade om ett Bådaviken-besök 5.8 och min flera år försenade premiärrunda på Frill, platsen för ett naturrestaureringsprojekt centralt i Nykarleby. 
Många roliga fynd. Månadens - dvs. augustis - mest anmärkningsvärda är denna Parasteatoda i Bådaviken.

Oktober:
38 inlägg.
Jag bloggade vidare om besöket på Frill 6.8. Dessutom gjorde jag kort därefter (10.8) ytterligare en vända till området. 
Nästan alla inläggen publicerade i oktober handlade om observationer gjorda i augusti. Undantaget är inlägget om den Nationalnyckel-volym jag medverkat i som illustratör. 

November:
27 inägg.
Betade av fältobservationerna så effektivt jag kunde och publicerade denna månad främst sådant som dokumenterades i Bådaviken 2.9 och Frill 8.9.
Besöket i Bådaviken 2.9 handlade om att försöka få fatt på ytterligare exemplar av den tidigare observerade klotspindeln i släktet Parasteatoda
Det gick vägen och inget blev sämre av det... om man säger så.

December:
31 inlägg (detta inkluderat).
Avslutade, drygt 3 månader "försenad", äntligen inläggen med observationer och dokumentationer från "fältsäsongen". Ett ganska produktivt år när allt summeras.
Kom dessutom åter igång med dokumentation av insamlade insekter. Det är en trevlig vintersyssla när man "villhöver" paus från jobb och vardag. 
I november färdigställdes ytterligare ett stort illustrationsprojekt för Artdatabanken. Det handlar om habitusillustrationer av Sveriges krabbspindelarter.

Den obligatoriska statistiken:
Eller delar av den i alla fall. Det finns mycket mer där den här statistiken kom från.

2023 blev antalet nya artkryss i trädgården 33 stycken. Totalt är trädgården således nu uppe i 773 arter. 
33 är en låg siffra. Orsaken står att finna i att jag dragit iväg till andra ställen snarare än att rota i trädgården. Dessutom har jag haft synnerligen låg takt med artbestämning av det insamlade materialet.

2013: 142 st.
2014: + 33 = 175 st.
2015: + 213 = 388 st. (en hel hög äldre obestämda observationer som adderades)
2016: + 43 = 431 st.
2017: + 85 = 516 st.
2018: + 60 = 576 st.
2019: + 37 = 613 st.
2020: + 32 = 645 st.
2021: + 45 = 690 st.
2022: + 50 = 740 st.
2023 + 33 = 773 st.

Siffrorna ovan gäller dock bara djur. I min uppföljning har jag också börjat plocka in svamp, slemsvamp och växter. Men framförallt växtlistan är extremt halvfärdig. Krysslistan görs nämligen som ett taxonomiskt släktträd och organiserandet av det hela tar tid. Än så länge är endast 11 st växter (bara enstaka träd) inplockade. Återkommer till dessa siffror i någon kommande årssammanfattning vilket år som helst.

2023 gav 109 nya arter till bloggen och nu torde det totala antalet vara 1172. 

2013 -> 2015: 467 st.
2016: + 52 = 519 st.
2017: + 116 = 635 st.
2018: + 82 = 717 st.
2019: + 75 = 792 st.
2020: + 87 = 897 st.
2021: + 75 = 972 st.
2022: + 91 = 1063 st.
2023 + 109 = 1172 st.

Det om 2023.

Natur-/bloggåret 2024?
- Frill bör besökas kontinuerligt under hela sommarsäsongen.
- Parasteatoda simulans i Bådaviken måste undersökas mer ingående.
- Fortsatt dokumentation, artbestämning och publicering av insamlade insekter.
- Fortsatt monitorering av silltrutens häckning i ett antal lokala kolonier.
- Återbesök i ett äldre skogsrestaureringsprojekt på Mickelsörarna.
- Sammanfatta ekologiska problem beträffande planerna på en bro över Kvarken. 
- Är också lite sugen på att dra fram och reda ut en del klimatförvillerier igen. Det är så länge sedan sist. Orsaken är en ny webbsida som dykt upp under 2023. Den sammanställs här i Svenskfinland och får därmed en slags angelägenhet. Eller egentligen inte... men ändå... typ. Ämnet är uttjatat, förvillarsidorna relativt irrelevanta och kunde i den bemärkelsen vara lågprioriterade. Vi får se... guilty pleasure.

Nu får jag önska alla ett riktigt gott nytt år med många intressanta möten ute i spenaten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar