fredag 29 december 2023

Microgastrinae. Obestämd hona.

Efter sju brokparasitsteklar (Ichneumonidae) gick jag över till braksteklarna (Braconidae) i dokumentationen av steklar ur "2020-lådan" med insamlade insekter från trädgårdens växthus. 

Det finns några få brokparasitsteklar kvar men dessa är lite större arter och det kräver viss omorganisation i makrostudion och halvbökigt objektivbyte (det är mer än bara ett objektivbyte) vilket gjorde att jag valde fortsätta med andra småväxta flygfän i stället. Effektivare användning av tid helt enkelt. De större får jag ta i ett kör senare när anpassad optik är på plats.

Småväxt ja... Denna hona är ungefär 3 mm lång.
Hon tillhör underfamiljen Microgastrinae. Därefter går jag bet i nyckeln till släkten. Det är som om jag inte får ihop de olika diagnostiska karaktärerna till någonting som stämmer. 
Släktet Glyptapanteles får kanske flest kryss i karaktärsrutorna, men känns ändå inte klockrent. 

Svar har än så länge inte heller erhållits från med brackstekelbevandrade personer.

Huvudet hängde oroväckande löst.

När jag positionerade stekeln för "porträttfotografi" ramlade det (huvudet) av.
Men huvudet limmades på samma kartongbit som kroppen och porträttfotografiet kunde ändå ordnas.

Hoppas få återkomma med information om släktestillhörighet. 
Rent allmänt tycks dock fler befatta sig med brokparasitsteklar än bracksteklar - dvs. de två stora systerfamiljerna i överfamiljen Ichneumonoidea.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar