torsdag 28 december 2023

Medophron crassicornis (?)

Här är "säsongens" sjunde dokumenterade brokparasitstekel (Ichneumonidae) ur lådan för insamlade steklar 2020.

Stekeln är ca 3,5 mm (kroppslängd) och tillhör underfamiljen Phygadeuontinae.



Jag har ingen riktigt klar artbestämning... eller ens bestämning till släkte. 
Medophron crassicornis är dock en art jag misstänker starkt. Eller åtminstone släktet. Någon nyckel som tagit mig fram till den misstanken har jag inte tagit del av, men Malcolm Storeys fotomaterial av nämnda art på Bioimages.org.uk uppvisar vad jag kan se inga avgörande skillnader i jämförelse med "min" stekel.

M. crassicornis nämns parasitera Euleia heraclei (Diptera: Tephritidae) och slånspinnmal Yponomeuta padella (Lepidoptera: Yponomeutidae).
Vad jag kan notera (Sawoniewicz 1985, Mason 2012) parasiterar åtminstone en del arter i släktet Medophron puppor av dykarbaggar (Dytiscidae). Om detta stämmer är det en intressant skillnad inom släktets arter vad värddjur beträffar.

Jag vill alltså poängtera att frågetecknet beträffande artbestämningen är synnerligen starkt.
Hoppas kunna återkomma med bekräftelse eller rättelse.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar