fredag 8 december 2023

Frill 8.9. Del 17 - Bibio clavipes (?)

Något mörk, men om jag förstått saken rätt kan honorna av Bibio clavipes variera en del beträffande just kroppens grad av mörkhet. Det här exemplaret torde vara inom marginalerna för arten.

En början när man är på G med att artbestämma hårmyggor är att kika på när de flyger. Vissa är vårarter, några flyger mitt på sommaren och andra är höstflygare.
En del av arterna kan inte riktigt skiljas från varandra enbart på basis av dylika dorsala fotografier. Men de arterna är så vitt jag kan notera inte alls aktuella här "uppe" i Österbotten.

Det här var säsongens sista dokumenterade observation från Frill. 
Som jag konstaterade i det allra första "rapport-inlägget" är det synnerligen märkligt att jag inte ägnat tid åt att spana efter småkryp i området förrän sent den gångna sommaren. Kommande säsong lär jag leta mig dit så snart det blir läge att få korn på något.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar