lördag 27 maj 2023

Storsand 7.5. Del 11 - Paddor och grodor

Två par paddor, Bufo bufo, satt på grusvägen ganska nära Storsand. Det ena paret körde jag bara försiktigt förbi på väg dit och när jag åkte fanns ett nytt par på vägen. Antingen slump eller ett ställe där de mer allmänt korsar vägen mellan övervintring och fortplantning.

Med tanke på trafiken den dagen stannade jag, skyfflade försiktigt över dem på mitt medhavda "plastunderlag" (det jag skakar ner insekter från kvistar på) och bar dem till sidan. Dessa paddor tenderar bara sitta still när bilar kommer.


Efter en stund befann de sig i en pöl ganska nära vägen.

I pölen lekte även grodor.

Art låter jag vara osagt.

Vid det här laget har du antagligen noterat hanens mörka, närmast helsvarta, ögon. 
Så ska de ju inte se ut.
Uppenbarligen rör det sig om en recessiv mutation (Kolenda et al. 2017). Ytterligare en padda satt halvt nerbäddad under gräs intill pölen. 
Och minsann! Svarta ögon på den också.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar