lördag 27 maj 2023

Storsand 7.5. Del 10 - Vinkelhoppspindel

Vinkelhoppspindel, Aelurillus v-insignitus, återkommer här och var bland dynerna vid Storsand. 
Att närma sig med kameran kräver tålamod.

Det här är en hona som befann sig runt kolbitarna vid ett ställe där folk gjort upp eld.

Eftersom det är en vanlig art vid Storsand och eftersom jag tenderar besöka området med jämna mellanrum, är vinkelhoppspindel inget nytt artkryss. Exempelvis det här inlägget från 2020 inbegriper både hane och hona.

Sakta men säkert letade jag mig ner mot marknivån och försökte smyga närmare med kameraåbäket.

Vinkelhoppspindeln var hyperaktiv i värmen och gjorde sina små hoppkryddade rusningar åt allehanda håll. När man trodde man hade den i fokus var den redan 15 cm till höger, vänster eller rakt fram - ljusår från fokus alltså.

Till slut blev det i alla fall några bilder.



Dynhoppspindel, Attulus distinguendus, har jag tidvis sökt efter utan resultat. Glömde faktiskt spana efter den när jag var dit 7.5. Enligt spindelinventering i områden är den observerad och den vore ett nytt artkryss för min del. Dess relativt snarlika släkting guttaperkaspindel, A. saltator, har jag dock hittat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar