tisdag 30 maj 2023

Bådaviken 21.5. Del 5 - Hoppspindlar

I föregående inlägg nämnde jag något om att kasta ett halvt öga på några stolpar. 
Hoppspindlar hör till dem som tidvis nyttjar stolparna som utkiksplats och säkerligen bespisningsområde eftersom allehanda småkryp värmer sig mot solen på stolparnas sydsida.

Denna hona av brokhoppspindel, Evarcha falcata, lapade antagligen också själv sol. Dagen var inte rekordvarm precis. 


Efter några bilder av brokhoppspindeln girade jag in bland den glesa vassen och de låga videbuskarna ute på strandängen.

I första videbusken jag kollade - genom att skaka kvistar - hittades tvenne eleganta smalmyrespindlar, Synageles venator. Båda bilderna dock av samma hona. 

Lustigt nog har jag inte fått ögonen på smalmyrespindel vid Bådaviken tidigare trots att miljön är den rätta för arten. Det beror ändå främst på att jag huvudsakligen koncentrerat småkrypssökandet till strandskogens träd och förna. Salmyrespindel gillar vass och kaveldun... samt uppenbarligen videbuskarna på strandängen. Planen är också att bredda mitt spanande till just växtligheten ute på strandängen och de blötare partierna av viken. 

Smalmyrespindel hör förresten till trädgårdskryssen.

Sökandet ute i videbuskarna genererade ett nytt hoppspindel-artkryss också. 
Kärrhoppspindel, Attulus caricis, har jag nämligen inte stött på tidigare trots att det inte är någon ovanlig art i våtmarksområden. Tyvärr endast en vettig bild av denna tillsynes äggstinna (eller enormt mätta) hona. Hon studsade omkring med fart, fläkt och spänst. Inom kort hade hon hoppat ut ur min lilla fotolåda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar