söndag 28 maj 2023

Bådaviken 21.5. Del 1 - Sammetskvalster

Jag har skamligt nog helt missat sammetskvalstrens fortplantningsdagar i trädgården den här våren. Begivenheten pågår ju inte över så många dygn och av någon anledning har min hjärna inte begripit beordra kroppen ut tillräckligt ofta de 20 metrarna till den plats där de samlas i störst skaror. Hade hjärnan klarat av det hade jag vetat vilka dagar det gick av stapeln det här året.

21.5 drog jag iväg ut till Bådaviken för en av de årligen ofta återkommande flanörsrundorna i strandskogen.
Väl avstigen från cykeln och kameran framtagen ur ryggsäcken var ett sammetskvalster det första krypet jag fick korn på (bilderna ovan).

Senare, när jag var på väg tillbaka till cykeln, stannade jag här och var för att rota runt i lite mossa. Då dök ett annat sammetskvalster upp.

Frågan jag, på grund av enbart fältdokumentation, inte kan svara på är om dessa är samma art som sammetskvalstren i trädgården. Jag vågar ju inte ens säga att dessa båda är av samma art. De är funna på olika platser men i likartad biotop. 
Jag har sagt det förr och jag säger det igen och jag kommer att säga det framöver: Jag borde samla in några och granska dem i mikroskop.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar