lördag 6 maj 2023

Tornens kamp anno 2023

Jakobstadsnejdens Natur r.f. (JNN) medverkar traditionsenligt i Tornens kamp genom spaning från Bådavikens fågeltorn. Jag brukar ingå i spaningsdivisionen. Kunde dock nyss konstatera att senaste medverkan var 2018. 2019 hade jag dubbelbokat mig och de övriga ställde hur som helst in in på grund av plötsligt snöfall natten innan.

2020, 2021 och 2022 avblåste BirdLife Finland hela rasket för att inte riskera smittspridning i rådande pandemi. Förståeligt. Den absoluta majoriteten av fågelskådarna är äldre gubb... herremän i riskgrupp.

När jag började kolla min medverkan mer ingående blir historiken märkvärdigt full av hål. Tycker mig ha deltagit så oerhört många gånger, men facit är långt mer skralt än jag kunde föreställa mig. 
Så här har det sett ut:
2022 - Avblåst pga. pandemi
2021 - Avblåst pga. pandemi
2020 - Avblåst pga. pandemi
2016 - Total blackout! Tog ofattbart tokfel på dag och åkte aldrig ut på lördag, men ordnade väckning på söndag. 49 arter observerades av dem som hade hum om veckodagarna.

Med andra ord var detta endast mitt fjärde Tornens kamp vid Bådaviken. 

Som synes håller sig antalet observerade arter mellan 48 och 58. I år blev resultatet 50 arter plus oidentifierad korsnäbb. När detta skrivs är listan ännu inte uppladdad på BirdLifes resultatsida.

05:30 klättrade jag som första gu... herreman upp i tornet. Lagkamraterna anlände kort därefter.
Hade kamera med men fotograferade ytterst sparsamt. Enstaka få avståndsdokumentationer blev det ändå.

De flesta observationerna var av trivial standardkaraktär. Havsörn till exempel.
Värda att nämna är salskrake och blå kärrhök (hona). Den sistnämnda är ingen direkt ovanlig observation men ändå inte heller vardaglig på samma sätt som brun kärrhök vilken häckar i området.

Det mest anmärkningsvärda var kanske att det drog ut rejält på tiden innan gräsand kunde kryssas. 
På första maj rörde sig flera par i viken.
Skedand och bläsand, båda noterade 1.5, visade sig inte alls i dag.
Det gjorde varken sparvhök, duvhök eller fiskgjuse heller. De rovfåglarna är annars statistiska lågoddsare ifall man befinner sig vid Bådaviken i 7 timmar och spanar mot skyn.
Storspov saknades också och grönbena tycks inte riktigt ha kommit än. Våren är alltså ca två veckor senare än normalt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar