tisdag 30 maj 2023

Bådaviken 21.5. Del 4 - Brun knotterspindel

Korka champagnen!
Verkar minsann som om de flesta roliga fynden sker när man inte letar. 

Bådaviken är sommartid bebodd av Highlandkor. De är inte utplacerade än, men stolparna och eltrådarna finns förstås på plats året runt. Jag brukar kasta ett halvt öga på stolparna när jag passerar dem på min väg från A till B. Ibland sitter något småkryp eller en ödla och lapar sol på stolparnas sydsida. 

På andra stolpen jag passerade vandrade en av de där 2,5 mm, puttinuttiga, mörka, rödbenta samt på habitus fullständigt obestämbara småspindlarna upp mot toppen. "En sådan där täckvävare man måste samla in och kika på genitalier i mikroskop" tänkte jag och "visste" att den skulle förbli anonym även om jag tog en bild av den. Jag tog ändå en bild.

Zoomade halvapatiskt in fotografiet på kameran och noterade att min ursprungliga tanke inte alls var förenlig med tingens tillstånd. Här hade jag nämligen en synnerligen intressant hane av någon klotspindel framför mig. En stark misstanke om spännande fynd växte snabbt fram.

Först behövdes fler bilder. Någon insamling var inte aktuell. Jag tror man borde ha tillstånd för sådant just på den platsen.



Efter hemkomst och dubbelkollande stärktes tanken på att det måste vara Crustulina sticta, brun knotterspindel. Det enda andra alternativet är C. guttata, fläckig knotterspindel, men även hanarna hos den arten har normalt tydliga fläckar på bakkroppen samt mörk teckning på benen och lite annan form på palperna. Jag fick även bekräftelse av Raul Vicente på att det faktiskt är C. sticta. Tack för det!

Brun knotterspindel är NT-klassad (nära hotad) i Finland och rapporteras väldigt sällan. Sannolikt är den underrapporterad då den huserar på ställen som gör den svårhittad.
Det finns något fler fynd än de tre som rapporterats på laji.fi. Flest rapporterade observerationer är som synes från Valsörarna - se även checklistan från 2014, som för övrigt fick en komplettering 2022 - men den har också hittats på några andra öar ute i Kvarkens skärgård (vilka inte rapporterats på laji.fi).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar