söndag 10 augusti 2014

Kanske "klövertapetserarbi"?

Det har varit (och är) en hel del arbete vid datorn de senaste dagarna och när det känns som om en paus skulle sitta fint kan man ju t.ex. peta in ytterligare en bild här på Utgångspunkt Nykarleby.
Den som sett de senaste inläggen vet att det nyss varit lite fokus på blomflugor men samtidigt som jag dokumenterade dem fanns givetvis också andra motiv tillgängliga. Blodbiet var ett sådant exempel och nu följer fler.

Här dyker nu ytterligare ett bi upp. Det är ett representant ur familjen buksamlarbin (Megachilidae). Buksamlarbina är en stor familj med många olika släkten. Det gemensamma draget är att de inte har pollenkorgar på benen utan samlar pollen med sin håriga undersida. Buksamlarbina är solitära och "häckar" i hål. De hör till de pollinatörer man kan gynna genom att göra "holkar" - t.ex. borrade hål i träbitar.

Ett stort släkte i familjen buksamlarbin är tapetserarbina. Namnet har de fått eftersom de tapetserar sina bohålor invändigt med utskurna bladbitar. Med den meningen inskriven börjar det stå klart att jag tror mig veta att biet på bilden är ett tapetserarbi. Det är en gissning med vilken jag är ute på ganska djupt vatten men om jag sträcker på foten så får jag för mig att det ändå är bottnen jag känner. För att nu ytterligare sätta näsan rejält i blöt så drar jag dessutom till med Megachile rotundata. Det är en art som inte fått något svenskt namn än men som skulle heta typ klövertapetserarbi ifall man översätter både dess engelska och finska namn. Arten finns i Sverige men i Finland är den möjlig att påträffa - åtminstone i södra delen av landet.
M. rotundata är en europeisk/asiatisk art men har blivit införd till Nordamerika och Australien som pollinerare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar