onsdag 6 augusti 2014

Alla dessa små parasitoida steklar

Första augusti gjorde jag ett inlägg om och med en rovstekel som jobbade med sin tunnel i ett av våra äppelträd. Bilderna var vid tiden för inlägget redan en vecka gamla men jag har helt enkelt inte riktigt hunnit med i svängarna. 
Samtidigt som jag fotograferade rovstekeln tog jag också ett par bilder av en riktigt liten parasitstekel som ivrigt sprang i sicksack  runt rovstekelns hål. I jakten på vad det var för stekel och vad den var på jakt efter, undersökte jag först om Crossocerus-steklarnas (rovstekeln) larver angrips av parasitsteklar. Det gör de, men det verkar då handla om parasitsteklar ur andra familjer än den avfotograferade. Det var enkelt och snabbt konstaterat på basen av utseendet.

Det var också på basen av utseendet jag fick nysta vidare. Det mesta i helhetsintrycket och proportionerna hos stekeln fick mig att leta bland bracksteklarna (Braconidae) och ganska omgående fick jag ögonen på underfamiljen Doryctinae där pusselbitarna började falla på plats. Ner till artnivå vågar jag mig inte men släktet torde nog vara Spathius. Spathius-steklar tycks vara inriktade på trägnagare (Anobiidae-skalbaggar) och vissa av dessa steklar används uppenbarligen som bekämpningsmedel mot nämnda skalbaggar.

Edit: Torde vara Spathius exarator.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar