söndag 1 juni 2014

Svårbestämd bladstekel

Den här lilla växtstekeln har verkligen gett mig huvudbry. Den tillhör i alla fall bladsteklarna Tenthredinidae. Så långt vill jag påstå att jag är med på vagnen men därefter har jag ramlat av.
Kroppslängden är 5-6 mm. Jag har kikat på släktena Caliroa, Endelomyia, Monophadnus, Stauronematus, Nematus och en hoper andra. Inom de nämnda finns några som liknar väldigt mycket men det är alltid någon detalj som inte stämmer. Främst är det antennerna som jag tycker jag strandar på. Tror dock att det är en hane eftersom de generellt har längre antenner. Är det kanske krusbärsstekel - Nematus ribesii? Blir så osäker då vissa krusbärssteklar presenteras som överlag väldigt röda men det finns också bilder på sådana som påminner rejält om steklarna på det här inläggets fotografier. Jag får väl helt enkelt gå omkring och leta larver. De är kanske lite lättare att artbestämma - dels redan på basen av utseende men också beroende på vilken växt de lever. Men om jag hittar stekellarver så är det ju ändå ingen garanti att det är just den här stekelns avkomma jag får syn på.
Krångligt och spännande.

Eller finns det någon där ute som har koll?


2 kommentarer:

  1. Det finns ju en del platser man kan få hjälp med identifiering av insekter t ex Open Universitys iSpot:

    http://www.ispotnature.org/

    Och en svenskspråkig facebookgrupp:

    https://www.facebook.com/groups/305132684442/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir nog snart aktuellt att börja konsultera någon av de nämnda eller motsvarande sidor.

      Svenska Artportalen är bra - eller har varit bra.
      Vet inte om jag är helt blind men sedan de ändrade sidan kan jag inte hitta någon gallerifunktion som liknar den de hade tidigare - dvs. en vänsterbalk där man kom ner på artnivå och snabbt kunde kolla bilder på respektive art. Nu måste man tydligen nyttja deras egen sökfunktion och den blir långsammare. Dessutom innehåller den arter som de inte har bilder på. Det blir liksom lite klumpigare och långsammare.

      Radera