söndag 29 juni 2014

Larv med farlig framända

För att nu rätta till rubriken en aning får jag väl tillägga att framändan är farlig för de småkryp som kommer i närkontakt med den. Framänden i fråga sitter på en jordlöparlarv på totalt ca tre centimeter. Jordlöparna är en stor familj skalbaggar. De flesta av oss känner dem som stora, svarta snabbspringare. Den här larven tillhör troligen släktet Pterostichus men vilken art det är fråga om vågar jag inte gissa.

Dessa bilder är typiska "jag borde egentligen ha..."-bilder. Larven kom upp ur jorden i samband med lite trädgårdsgrävande. Den såg intakt ut men rörde sig inte och verkade närmast livlös. Det är ju fullt möjligt att den "internt" börjat förbereda förvandlingen (via puppa) till fullbildad skalbagge och att den därför var inaktiv.
Inaktiviteten skulle i alla fall ha gett mig goda chanser att ta lite vettigare fotografier - ställa till och arrangera lite bättre. Åtminstone kunde (borde) jag ha putsat bort lite sand från käkarna, jag kunde (borde) ha placerat den i en lite mindre rörig bakgrund och jag kunde (borde)...
... och så blev blixtbatterierna tömda innan jag hann justera inställningarna så jag petade ner larven i jorden igen och fortsatte med de sysslor jag egentligen höll på med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar