måndag 9 juni 2014

Några av våra holkbyggare

Efter det stora nöjet att få följa med havsörnsringmärkaren och ta del av arbetet med de stora pippifåglarna har jag nu kollat lite på hur det står till med våra små grannar i trädgården.

BirdLife Finland har kört sin holkbongning i helgen och då kändes det givetvis angeläget att rapportera in årets skörd. Fullt så många fåglar som de två senaste åren har vi inte i år. 
Vi har nämligen oftast haft två pilfinkspar, två blåmespar och ibland två par talgoxar. I år är det bara ett par av respektive art.

Talgoxarnas ungar piper ljudligt och föräldrarna kör skytteltrafik mellan holken och träden precis utanför.

Svartvita flugsnapparen är också på G. De har bara kommit nära mig de gånger kameran varit utom räckhåll.

Flugsnapparhanen sitter ofta i trädgårdens höga alm.

Det här flugsnapparfotografiet är ett kameratest. Panasonic GH2-huset och Canon FD 150-600 f5.6 L-ojektivet har mestadels använts som filmutrustning. GH2 är ju en erkänt bra filmkamera trots att den börjar ha några år på nacken. Med M4/3-sensorn och medföljande beskärning motsvarar FD-objektivet i princip 300-1200 mm. Plötsligt slog det mig att jag ju har en 2x FD telekonverter. Det skulle ge mig en brännvidd som motsvarar hela 2400 mm. Galet mycket. Man måste ju förstås stilla sin nyfikenhet och montera ihop komponenterna.
Flugsnapparen här ovan befinner sig 45-50 meter bort. Som vanligt högt uppe i almen. Bilden är helt obeskuren. För att undvika rörelseoskärpa har jag på 2 sek timer. Med 2400mm brännvidd räcker det med en bladlus vandrandes på kameran så är det suddigt. Bländaren är f8, exponering 1/320 och ISO 800. 
Bländaren borde inte vara större pga. viss skärpeförsämring mot 5.6 och exponeringstiden skulle gärna få vara ännu lite kortare. Det jag ännu behöver kolla är vilket alternativ som ger bättre (eller mindre dåliga) bildresultat - alltså om telekonverterns större uppförstoring och bildförsämring kan tävla med hårdare beskurna bilder tagna utan konverter.

Rödstjärten syns mer sällan nu än när det var aktuellt att vinna en hona och hävda holk. Honan skymtar man ibland.

I utskiftet bor kajorna. Snart lär nog ungarna leta sig ut. Det är ett himla liv när matleveransen anländer.

Tornseglarna bor i tre olika hål runt om i huset.

Utöver dessa har vi pilfinkarna som jag plockade in på bloggen för en tid sedan och blåmesarna som jag inte har färska bilder på.

Några andra fåglar som bor i kvarteret, men inte på vår gård, är sädesärlorna, skatorna och björktrastarna. Dessutom såg jag två stenskvättor här om dagen och jag har för mig att även de har ett bo i vår närhet.



2 kommentarer:

  1. När allt fler byggnader låses, så kan t ex ladusvalor får svårt att finns boplatser. Men i University of Victoria har ladusvalorna lärt sig öppna dörrarna genom att först flyga ett varv framför sensorerna!

    http://www.theguardian.com/science/grrlscientist/2014/may/31/swallows-open-doors-uvictoria-canada-video

    SvaraRadera
  2. Tack för den länken! Härligt!

    SvaraRadera