torsdag 12 juni 2014

Hon stirrar på mig - men jag har inget öppet sår

Panasonic GH2 och Canon FD 200 f4 Macro är en kombination jag haft lite svårt att få styr på men jag ger inte upp. Här om dagen var kameran med ut när eftermiddagskaffet skulle avnjutas utomhus.
Vartefter något dök upp pekade jag med kameran och tryckte av.
En köttfluga surrade omkring. Tror det är den vanliga arten Sarcophaga carnaria.
Dessa flugor känns bland annat igen på den rutiga bakkroppen. 

Köttflugor (Sarcophagidae) är en ganska variabel familj vad livsstilen beträffar. Många av dem lägger äggen i öppna sår och det är orsaken till deras namn. En del av dem lever som parasiter men de flesta nyttjar ändå kadaver - förvisso kött det också.
I Finland torde vi ha kring 17 släkten tillhörande köttflugorna. Släktet Sarcophaga är art-rikast och representeras av närmare 30 arter. Totalt ska vi väl ha ungefär 80 arter i familjen.
Betvivlar att alla är möjliga att få syn på här i Österbotten men bara ur den här familjen flugor finns det alltså massor att bonga - ifall det skulle vara en målsättning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar