onsdag 15 juli 2015

Styltfluga med byte

Neurigona quadrifasciata (om jag prickat rätt). Den här högbenta, 5 mm långa flugan tillhör släktet Dolichopodidae (styltflugor). Just nu är de överallt i trädgården. Eller rättare sagt, överallt där det är skuggigt - vilket det är nästan överallt. Så med andra ord är de nästan överallt. Fick jag det där utrett nu?

Flugan på bilden är en hona. Faktum är att jag bara sett honor men jag har sökt en del efter hanar. De har nämligen svarta borst ute på frambenen och med dem utför de något slags parningsspel inför honan. Den ritualen ligger högt upp på listan över vad jag jättegärna skulle vilja bevittna just nu.

Dessa små flugor är, precis som andra styltflugor, rovlevande. Här har t.ex. hoppstjärten Entomobrya nivalis ätit sina sista alger. Man kunde ju dra något skämt om att hon äter med gaffel - typ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar