lördag 18 juli 2015

Liten parasitfluga

Det lönar sig allt som oftast att slänga iväg en exponering mot även den mest "anspråkslösa" lilla fluga som sitter och dräller i grönskan.
Tja. Alla flugor tillhör ju en art av något slag. Varje art har väl liksom samma "värde" på något sätt. Men jag kommer heller inte ifrån att små "anspråkslösa" flugor är både ytterst vanliga och (därav) lätta att förbise pga. att de i mängden blir lite tråkiga. Trots att även de vanligaste "tråkiga" flugorna lever i en komplex och spännande samvaro med andra organismer.

Nåväl. Här om dagen riktade jag alltså kameran mot flugan här ovanför. När jag sedan gick igenom bildmaterialet kunde jag ju notera att det inte var vilken liten, anspråkslös och tråkig "buskfluga" som helst. Nej det var ju en parasitfluga (familjen Tachinidae).
Tachinidae-flugorna känner man bl.a. igen på de långa styva håren(borsten på bakkroppen. Antennerna är ofta också lite mer iögonenfallande än vad de är hos de där dussinflugorna man normalt tänker på.
Den här 4-5 mm lilla parasitflugan tillhör släktet Siphona. Så vitt jag har kunnat se är dessa i huvudsak parasiter på nattfly-larver (Noctuidae). Cigarren som denna Siphona ser ut att suga på, är dess dubbelvikta sugsnabel (proboscis).

Arten? Tja. De flesta Siphona-flugorna är toksvåra att artbestämma på basen av fotografi - om inte fotografiet visar exakt rätt detaljer. Någonting säger att det kunde tänkas vara S. flavifrons men hugg inte till någon stenruna av den gissningen. Om det eventuellt skulle vara S. flavifrons, så noterade jag i en äldre text att de eventuellt är parasitoider på Tipulidae - alltså harkrankar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar