torsdag 13 juni 2019

Tvenne repriserade löpare

När jag utför diverse typiska trädgårdssysslor brukar jag tidvis ha med mig kameran och övrig bra-att-ha-utrustning utifall något skojigt vandrar förbi. Dessa två jordlöpare (fam. Carabidae) är resultat av att de vandrat förbi mig medan jag planterat om krukväxter ute i trädgården.

Nu är skalbaggen här ovan kanske inget nytt och på det sättet kanske inte heller skojig i just den bemärkelsen att jag skulle sabrera någon champagneflaska när observationen firas. 

Det är ju en högst ordinär skogsfrölöpare - Harpalus laevipes
Den får dock komma upp på bloggen igen eftersom jag för några dagar sedan funderade lite på skillnaderna mellan H. latus (ängsfrölöpare) och denna. På bilden syns de där "prickarna" på täckvingarnas bakre halvor ganska väl.

En annan löpare som får återkomma är ängskornlöpare - Amara communis.
I det här inlägget från förra året syns en annan individ av samma art. Den är dock inte lika vackert metallglänsande. Dessa löpare är fortfarande något jag inte riktigt satt tänderna i ordentligt och min förmåga att arta dem är begränsad. Därför tyr jag mig ofta till fb-gruppen skalbaggarnas liv för hjälp. Båda löparna är bekräftade via den gruppen. 

Bildens ängskornlöpare torde rimligen vara en hane och löparen i det förra inlägget är antagligen en hona - på tal om det där med att blänka lite olika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar