söndag 30 juni 2019

Ängsblåvinge

Bloggredaktionens fotograf brottas envist vidare med ett gammalt objektiv (Canon FD 200 f4 Macro) som ska vara bra i teorin men som är svårbemästrat i praktiken. Detta påminner mig om det där kamerautrustningsinlägget jag tjatat om i flera år att jag borde göra så att jag kan hänvisa vissa bilder till viss utrustning.

Den som följer bloggen har noterat att jag varit märkvärdigt sparsam med dagfjärilar. Det är ingen principgrej utan snarare beroende på flera andra faktorer. Men nog om det.

Här är i alla fall en dagfjäril och en bild som inte är huvudlöst oskarp. Tyvärr ville blåvingen inte visa sin ovansida i tillräcklig omfattning för fotografering innan den (han) flög vidare.

Undersidan är dock bra för artbestämning eftersom färgsättningen och prickarna är avslöjande. Det här är alltså en ängsblåvinge - Polyommatus semiargus - som saknar de orange fläckar som många blåvingar har och som har ganska sparsamt med små svarta prickar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar