söndag 30 juni 2019

Björkvedbock

Björkvedbock - Saperda scalaris - har ett arteget utseende och kan inte sammanblandas med någon annan. 

Vi har haft en rejäl hög av diverse grenar av olika lövträd som legat på gården och väntat på att bli uppsågat till ved. En del av den där högen har flera år på nacken och nu när jag började peta på med all bråte dök björkvedbockarna upp.

Björkvedbock finns dock både i färgformerna svart med gulgrön behåring samt svart med gråa hår precis som den på bilderna. De gråaktiga har ofta ändå en gulgrön anstrykning i färgtonen men den här har ingen tillstymmelse till något sådant. Däremot finns en del blå toner här och var i behåringen.

I fjälltrakterna är de grå vanliga och färgformen heter då var. hieroglyphica. Om den här kan räknas som en sådan vet jag inte. Jag kunde notera flera björkvedbockar runt hopen med grenar och mindre stockar och klabbar och alla baggarna var av samma gråa färgvariant. Måhända de har kläckts i hopen och hade samma ursprung. Det vet jag ju inte.

Larverna lever i innerbarken av många olika lövträd. Björk, ek, rönn, sälg och alar går alldeles utmärkt. Larvtiden är antingen en eller tvåårig beroende på omständigheter.

Vuxna baggar kan synas från slutet av maj till början av juli. Här i trädgården var de bara synliga några enstaka dagar i mitten av juni. I och för sig är de mestadels aktiva på natten och sitter huvudsakligen gömda på dagarna.

Måste konstatera att jag upplever den grå varianten som riktigt estetisk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar