lördag 22 juni 2019

Sphaeridium sp.

Förstår inte helt hur all sand satt fast på denna skalbagge. Förstår inte heller helt varför fotografen inte försökte få bort en del av all denna sand. Eller jo. Det förstår jag i någon mån. Råkade inte ha rätt verktyg - en liten mjuk pensel - med mig vid tillfället då den spatserade förbi mig medan jag höll på ned lite rensning i trädgården.

Det finns två eller tre artalternativ för den här runda baggen på ungefär 5-6 mm. Släktet är Sphaeridium och art är förmodligen antingen S. scarabeoides eller S. lunatum. Vågar inte spika.


Släktet hör till familjen Hydrophilidae som numera officiellt heter palpbaggar på svenska. Tidigare hette de vattenbaggar och det kommer sig av att flera släkten är anpassade till ett liv i vatten. De är dock inte släkt med dykarbaggarna. Namnet Hydrophilidae kommer sig förstås också av vattenkopplingen.

Fullbildade baggar i släktet Sphaeridium äter dynga från växtätare. Larverna är rovdjur. Med tanke på födovalet finns viss misstanke om att den hängt med hem i den dynga vi hämtade för en månad sedan. Frågan är då om jag kan räkna med den här som ett "artkryss" för den specifika observationslista som gäller enbart denna trädgård i centrum av en liten stad. Jag räknar ju inte med "introducerade" arter likt just de insekter som helt klart följde med nämnda dynga eller sådana småkryp som kommit hem vid t.ex. bärplockning. Baggen hittades i och för sig inte dyngan eller på en plats där dyngan spridits. Frågetecknet kvarstår ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar