onsdag 26 juni 2019

Eventuellt fältskimmer

Bland plattbuksspindlarna finns ett släkte småväxta arter som ofta har behåring - eller snarare fjäll - med skimrande färgsättning. Har försökt kolla om det beror på interferens skapad av mikrostruktur eller om det beror på något annan egenskap men ännu inte hittat definitivt svar.

Arterna i släktet är kvicka och aktiva med att röra på sig. De gillar soliga och varma platser. Vid första anblicken påminner de en hel del om myror. När jag först fick syn på spindeln i ögonvrån trodde jag att det var en smalmyrespindel (Synageles venator). Men smalmyrespindel är ju en hoppspindel och den här rusade omkring på ett helt annat sätt än vad hoppspindlar normalt gör. Närmare undersökning visade alltså att det rörde sig om första trädgårdsobservationen av en spindel i släktet Micaria.

Art är dock svårt att uttala sig närmare kring utan koll på reproduktionsorgan - epigyn i det här fallet. Sådan kontroll blev inte gjord. Jag hade inte rätt utrustning med mig och hon blev inte tillvaratagen.

Rent statistiskt och rent utseendemässigt lutar det mot Micaria pulicaria - fältskimmerspindel. Efter en vända via fb-gruppen Spindelnätet blir det väl att ändå våga sätta den som Micaria cf. pulicaria

Snygg spindel må jag säga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar